ترمز یکی از اجزای حیاتی در خودروها است که ایمنی رانندگی و سلامتی مسافران را تضمین می‌کند. لنت ترمز، به عنوان بخشی از سیستم ترمز، نقش مهمی در عملکرد صحیح و کارآمد این سیستم دارد. اما مشکلاتی مانند سایش لنت ترمز می‌توانند عمر و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار داده و خطراتی را برای رانندگان و سایر عابران را به همراه داشته باشند. در این مقاله، به بررسی مفهوم سایش لنت ترمز و علل اصلی اتفاق افتادن آن پرداخته می‌شود و راه‌های پیشگیری و کاهش سایش نیز بررسی می‌شوند.

آشنایی با ساختار لنت ترمز

مواد سازنده لنت ترمز می‌توانند شامل فلزات مختلف مانند فولاد، آلومینیوم، مس، کربن، سرامیک و… باشند. هرکدام از این مواد دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای استفاده در لنت ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، فلزات مانند فولاد یا آلومینیوم به دلیل دارا بودن خصوصیات سختی و مقاومت به خرابی، برای ساخت لایه پایه لنت ترمز استفاده می‌شوند.

سایش لنت ترمز به چه معناست؟

از طرفی، سرامیک به دلیل دارا بودن خصوصیات مقاومت به حرارت بالا و کاهش سایش، برای لایه بیرونی لنت ترمز استفاده می‌شود. همچنین، لنت ترمز های دیسکی و صفحه‌ای نیز با توجه به ساختار و استفاده متفاوتی دارند، قبلا در مقاله آشنایی با انواع لنت ترمز تفاوت‌های هر کدام از انواع لنت‌ها را برای شما توضیح داده‌یم، توصیه می‌کنیم آن مقاله‌ی جذاب را هم از دست ندهید!

سایش لنت ترمز چیست؟

سایش لنت ترمز به معنای فرسایش و خرابی مواد سازنده لنت ترمز در نتیجه استفاده طولانی مدت از آن است. این فرسایش معمولاً به دلیل فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز رخ می‌دهد. با گذشت زمان، لایه بیرونی لنت ترمز (که معمولاً از مواد نرم و غیرخراش‌پذیر تشکیل شده است) فرسایش می‌کند و لایه داخلی لنت ترمز (که برای کاهش سایش و خرابی دیسک یا صفحه ترمز طراحی شده است) نیز به تدریج فرسایش می‌کند. این فرسایش به طور معمول باعل کاهش عمر لنت ترمز، کاهش عملکرد ترمز و صدای ناخوشایند هنگام ترمز کردن همراه است.

علل اصلی سایش لنت ترمز

عوامل ایجاد کننده سایش لنت ترمز می‌تواند شامل عوامل مکانیکی، حرارتی و محیطی باشد که در ادامه هر یک از این عوامل و راه‌های پیشگری از آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • عوامل مکانیکی: فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز، شوک‌های بیشتر از حد معمول، ترمز کردن در سرعت بالا و ترمز کردن در فاصله نزدیک از خودرو دیگر می‌تواند علت اصلی سایش لنت ترمز باشود.
  • عوامل حرارتی: حرارت تولید شده در هنگام ترمز کردن می‌تواند باعث افزایش فرسایش لنت ترمز شود. در صورتی که خودرو به طور مکرر در شرایط سخت و با ترمز کردن بسیاری مواجه باشد، حرارت تولید شده می‌تواند به مقدار زیادی افزایش یابد و باعث فرسایش سریع‌تر لنت ترمز شود.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار، شیمیایی‌ها و آلودگی هوا نیز می‌توانند به فرسایش لنت ترمز و در نتیجه کاهش عمر آن منجر شوند.

صداهای ناشی از سایش لنت ترمز، کاهش عمر لنت ترمز و تأثیر سایش بر کارایی ترمز از جمله علامت‌ها و نشانگرهای سایش لنت ترمز می‌باشند.

راه‌های پیشگیری از سایش لنت ترمز

تعویض به موقع لنت ترمز، استفاده از مواد و روش‌های مناسب در ساخت لنت ترمز، رعایت نکات ایمنی و نگهداری از سیستم ترمز از جمله راه‌های پیشگیری و کاهش سایش لنت ترمز هستند. برای پیشگیری از سایش لنت ترمز و افزایش عمر آن، به ویژه می‌توانید به راه‌های زیر توجه کنید:

استفاده از لنت ترمز با کیفیت

استفاده از لنت ترمز با کیفیت و استاندارد می‌تواند به کاهش سایش و افزایش عمر آن کمک کند، در فروشگاه آنلاین یدک‌می، می‌توانید باکیفیت‌ترین لنت‌ها را در صفحه خرید لنت ترمز را برای خودروی خود ببینید کرده و از بابت اورجینال بودن محصولات خیالتان راحت باشد.

چرا سایش لنت ترمز اتفاق میفتد؟

رانندگی اقتصادی

رانندگی اقتصادی و کاهش ترمز کردن ناگهانی و در فواصل نزدیک از خودروهای دیگر، می‌تواند به کاهش فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز کمک کرده و در نتیجه سایش لنت ترمز را کاهش دهد3. تعویض لنت ترمز به موقع: تعویض لنت ترمز به موقع و در صورت نیاز، تعویض دیسک یا صفحه ترمز نیز می‌تواند به کاهش سایش لنت ترمز و افزایش عمر آن کمک کند.

توجه به نوع رانندگی

در شرایط سخت مثل رانندگی در کوهستان‌ها، رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت و شرایط رانندگی سنگین، ترمز کردن بیش از حد و تکراری استفاده از ترمز می‌تواند سایش لنت ترمز را افزایش داده و عمر آن را کاهش دهد. بنابراین، توجه به نوع رانندگی و کاهش ترمز کردن ناگهانی و بیش از حد می‌تواند به کاهش سایش لنت ترمز کمک کند.

تمیز کردن دیسک یا صفحه ترمز

تمیز کردن دیسک یا صفحه ترمز از گرد و غبار و روغن‌های موتور می‌تواند به کاهش فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز کمک کرده و در نتیجه سایش لنت ترمز را کاهش دهد.

استفاده از ترمز موتور

در شرایطی که نیاز به ترمز کردن دارید، استفاده از ترمز موتور، به جای ترمز پایانی، می‌تواند به کاهش فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز کمک کرده و در نتیجه سایش لنت ترمز را کاهش دهد. استفاده از ترمز موتور به این معنی است که در حین رهایی از دو دسته دارای گیربکس، فرمان و سایر سیستم‌های خودرو، می‌توانید با فشار دادن پدال ترمز، بازده ترمز خودرو را افزایش دهید. این کار باعث کاهش فشار و اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک یا صفحه ترمز می‌شود و در نتیجه سایش لنت ترمز کمتری را به وجود می‌آورد.

تعویض به موقع لنت‌های ترمز

قبلا در مقاله‌ی علائم خرابی لنت ترمز به نکاتی که باید در خصوص لنت ترمز خودروی خود بدانید، اشاره کرده بودیم، صدای خراشیدن، لرزش فرمان و چرخ‌ها و حتی آبی شدن رنگ دیسک ترمز، از جمله مواردی هستند که به شما می‌گویند، وقت تعویض لنت ترمز خودروتان فرا رسیده است، اگر دوست دارید با بفیه‌ی علائم خرابی لنت ترمز آشنا شوید، توصیه می‌کنیم، همین حالا آن مقاله را بخوانید.

راه‌های پیشگیری از سایش لنت ترمز

به طور کلی، سایش لنت ترمز یک مشکل رایج در سیستم ترمز خودروها است که به دلیل عوامل مکانیکی، حرارتی و محیطی رخ می‌دهد. درک مفهوم سایش، شناخت علل اصلی آن و استفاده از راه‌های پیشگیری و کاهش سایش، می‌تواند به عمر و عملکرد بهتر لنت ترمز و سیستم ترمز در کل کمک کند. به عنوان راننده، ضرورت توجه به نشانگرهای سایش لنت ترمز و اقدام به تعویض به موقع لنت ترمز را دارید. ایمنی و عملکرد صحیح سیستم ترمز را به‌عنوان یک اولویت برجسته در رانندگی نگه دارید.

بهترین لوازم یدک، برای خودروی شما

ام‌وی‌ام (4)

ایران‌خودرو (15)

برلیانس (6)

پژو (28)

جک (7)

دانگ‌فنگ (3)

رنو (8)

سایپا (18)

کیا (9)

لیفان (5)

مزدا (2)

میتسوبیشی (1)

هیوندای (22)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *